Projektový den Be the change (AIESEC), potřetí

Ve čtvrtek 6.června se na naší škole konal projektový den Be the change. Jde o projekt, jehož smyslem je rozšiřovat povědomí žáků o Cílech udržitelného rozvoje (OSN) a zároveň je učit být přínosnou součástí společnosti. Žáky propojuje se studenty odlišných kultur a národností, aby se seznámili se zvyky, tradicemi a situací v jiných zemí, a stali se tak generací, která prolomí prohlubující se mezikulturní bariéru.
Tentokrát za námi přijely 2 vysokoškolské studentky z Myanmaru a Turecka. Přihlášení žáci z 6.- 8. tříd, kterým není téma životního prostředí lhostejné, se o zemích dozvěděli spoustu zajímavých i překvapivých skutečností. Ochutnali místní tradiční pokrmy jako myanmarské Shan nudle a tureckou oblíbenou cukrovinku Lokum. Studentka z Myanmaru měla na sobě národní oděv Longgi, a když popisovala školu ve své rodné zemi, zmiňovala také velmi striktní pravidla. Všechny děti musí mít vždy krátké vlasy, holky nesmí nosit make-up a všichni žáci vyjadřují respekt založenýma rukama v podpaží. Jako malá také nemohla hrát fotbal, role žen a mužů jsou tradičně rozdělené. V turecké prezentaci jsme se dozvěděli o krásném rituálů zvaném Henna night, kdy se nevěsta a ženich zdobí barvou zvanou henna a tímto rituálem svatební oslavy začínají. Školní uniformy jsou v obou zemích samozřejmostí.
Obě studentky se ve svých prezentacích shodly na jednom ze 17 udržitelných cílů, a to konkrétně na kvalitním vzdělání. V obou zemích se kvalitnějšího vzdělání dostává dětem, které jsou z bohatších rodin. Rovné příležitosti ve vzdělání by měly být samozřejmostí, ale jak jsme slyšeli, tak všude nejsou.
Závěrem projektu žáci ve skupinách prezentovali čerstvě nabyté informace před ostatními, následoval prostor pro zajímavé otázky a zkušenosti zahraničních účastnic s českou kulturou. Studentka z Turecka si moc pochvalovala český guláš, svíčkovou, frgály či koblihy. Slečna z Myanmaru je Evropou nadšená, svůj studijní pobyt si chce prodloužit.
Po celou dobu projektu byla komunikačním jazykem angličtina. Žáci si znovu potvrdili smysl svého snažení, a to nejen v hodinách anglického jazyka.
Autor: Mgr. Monika Prokopová Štachová