V našem školním poradenském pracovišti působí výchovná poradkyně, výchovná poradkyně pro 1. stupeň, dva speciální pedagogové, dva školní psychologové a metodik prevence.
Poradenské pracoviště je tým odborníků, kteří ve vzájemné spolupráci identifikují speciální vzdělávací potřeby žáků, včetně mimořádného nadání. Navrhují, připravují, realizují či pomáhají uskutečňovat podpůrná a vyrovnávací opatření. K jednotlivým žákům přistupují s ohledem na jejich individuální schopnosti a zvláštnosti.
Poradenské služby ve škole jsou poskytovány bezplatně na žádost žáků, jejich zákonných zástupců nebo pedagogů. Poradenští pracovníci spolupracují s pedagogickými pracovníky školy i zákonnými zástupci jednotlivých žáků.
Poradenské pracoviště každoročně zpracovává program poradenských služeb se specifikací činností jednotlivých členů.
Dlouhodobě se zaměřujeme na pozitivní vztahy mezi žáky, schopnost každého z žáků hodnotit se a pracovat na sobě. Žáky vedeme k přijetí vlastní odpovědnosti za vzdělávání, výsledky a k podílení na tvoření pozitivního klimatu ve třídě i škole.
Výchovná poradkyně – Mgr. Lenka Nazarčuková
Zodpovídá za práci poradenského pracoviště, koordinuje práci týmu pracovníků poradenského pracoviště. Úzce spolupracuje s výchovnou poradkyní pro 1.stupeň (Mgr. Zuzana Pivcová)
- poradenství v oblasti vzdělávání – žáci, rodiče, učitelé
- prevence a operativní řešení výchovných problémů
- prevence školní neúspěšnosti
- individuální poradenské rozhovory se žáky, učiteli
- vedení výchovných komisí v případech závažných problémů
- odklady školní docházky
- spolupráce s externími subjekty edukace (PPP, SPC, lékaři, OSPOD, …)
- evidence zpráv z psychologických a jiných odborných vyšetření
- spolupráce na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a plánu pedagogické podpory
- kariérové poradenství
Speciální pedagog – Mgr. Barbora Budínová
Poskytuje podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným. Pracuje s dětmi individuálně, skupinově i ve třídách. Zajišťuje rovněž krizovou intervenci.
Zodpovídá za práci s žáky s potřebou podpůrných opatření, vč. žáků nadaných.
- depistážní činnost – vyhledávání žáků se spec. vzděl. potřebami, vč. žáků nadaných
- zajištění speciálně pedagogické diagnostiky a její dokumentace
- diagnostika klimatu
- podpora spolupráce třídy s třídním učitelem
- prevence neprospěchu, školního neúspěchu
- individuální práce s dětmi na nápravě SPU
- poradenství učitelům a rodičům v oblasti SVP
- zajištění učebních pomůcek pro žáky s potřebou podpůrných opatření
- vedení písemné dokumentace o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami
- krizová intervence – při nepřiměřených afektivních reakcích
- práce s nadanými žáky
- spolupráce s externími odborníky – PP, SPC, lékař
Speciální pedagog – Bc. Karolína Davidová
Zajišťuje výuku předmětu speciálně pedagogické péče (PSPP).
- práce s žáky na nápravě specifických poruch učení, individuálně či v malých skupinách (do 4 dětí)
- poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- speciálně pedagogická diagnostika
- poradenství učitelům a rodičům v oblasti specifických poruch učení
- nákup učebních pomůcek pro žáky s potřebou podpůrných opatření
- prevenci školního neúspěchu, neprospěchu
- krizová intervence
Školní metodik prevence – Mgr. Václav Káňa
Zodpovídá za obsah a průběh primárně preventivních aktivit na škole.
- poradenská a informační činnost v oblasti prevence sociálně patologických jevů
/kouření, alkohol, drogy, šikana/ pro žáky, rodiče, učitele - zpracování a každoroční aktualizace minimálního preventivního programu školy
- zajištění a organizace preventivních programů pro třídní kolektivy
- spolupráce s organizacemi pracujícími v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- řešení problémů sociálně patologických jevů ve škole
- vedení písemných záznamů o frekvenci a charakteru výskytu zneužívaní návykových látek žáky
- spolupráce se všemi členy týmu ŠPP
- spolupráce s Městskou policií a Policií ČR na preventivních programech
- monitoring výskytu sociálně patologických jevů ve škole
- spolupráce s třídními učiteli
- realizace dotazníkových šetření a anket
Školní psycholog – Mgr. Monika Skutková, Ph. D., Mgr. Jitka Štanglová
Poskytuje psychologickou podporu žákům, rodičům a pedagogům – individuálně, i v rámci práce s třídními kolektivy, podílí se na vytváření pozitivního klimatu tříd i školy.
- individuální psychologické konzultace a psychologické poradenství pro žáky, rodiče a učitele
- krizová intervence
- realizace preventivních programů pro třídy zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů, tmelení kolektivů a podporu kamarádských vztahů, psychohygienu, efektivní učení a programů na zakázku třídních učitelů
- podpora zdravého klimatu tříd a školy
- spolupráce na diagnostice klimatu tříd (dotazníková šetření, pozorování klimatu tříd)
- spolupráce na IVP s dalšími členy ŠPP
- podpora efektivního učení žáků a prevence neúspěchu
- spolupráce na adaptačních programech pro žáky
- profesní orientace pro zájemce z 8. a 9. tříd
- úzká spolupráce se všemi členy ŠPP
- spolupráce s externími odborníky (PPP, SPC, kliničtí psychologové, lékaři…)